Home » Cognitieve Gedrags Therapie

Logo Zie-jij-mij

 

Hersens in de knoop

 

Cognitieve Gedragstherapie – coaching en therapie

Je manier van denken bepaalt hoe je je voelt.

Wat is Cognitieve Gedragstherapie? (CGT)

Cognitieve gedragstherapie is een kortdurende, gestructureerde therapievorm.
Dit wil zeggen dat je door het ondergaan van de behandeling, je met name jouw gedachtenpatroon leert veranderen.
Door deze verandering ga je merken dat er weer ruimte gaat ontstaan voor positieve gevoelens en gedragingen. De behandeling neemt gemiddeld zo’n half jaar in beslag, wat relatief kort is.

Tijdens de behandelingen wordt er gebruik gemaakt van ‘gedragstherapie’ en ‘gesprekstherapie’. Tijdens de gesprekken staat het gedrag centraal. De manier waarop en wat jij denkt, hetgeen wat jij tegen jezelf zegt, bepaalt namelijk hoe jij je voelt en hoe jij je gedraagt.

Je zal gaan merken dat, wanneer je op een andere manier leert denken en jij ‘gezonde’ gedachten aanleert, dit jouw gelukkiger maakt, je productiever kunt leven en dit jou gaat helpen bij emotionele problemen.

Samen gaan wij werken aan het doel om jouw emotionele problemen weer de baas te worden!

Cognitieve Gedragstherapie uitgelegd:

Cognitief heeft betrekking op mentale processen, zoals ‘denken’: wat gaat er in jouw hoofd om? Maar ook ‘dromen’, ‘herinneringen’, ‘beelden’, ‘gedachten’ en ‘aandacht’.

Gedrag heeft betrekking op alles wat je doet; Hoe los jij jouw problemen op? Gedragingen en ontwijkend gedrag – zowel handelen als niet-handelen; Je wilt eigenlijk reageren door iets te zeggen wat je denkt, maar je draait je om en loopt weg. Dit is ook gedrag.

Therapie is een term waarmee we een systematische aanpak beschrijven om een probleem, ziekte of afwijkende conditie te bestrijden.

Bij de CGT-methode worden middelen aangereikt om een gerichte probleemoplossende aanpak te ontwikkelen van emotionele problemen, het is doelgericht en systematisch. Er worden koppelingen gelegd tussen denken en voelen. CGT probeert je tot inzicht te brengen in jouw emotionele en gedragsmatige reacties en hieraan een andere betekenis van een gebeurtenis toe te kennen en fouten op te sporen in jouw denken

CGT wordt ingezet bij psychische aandoeningen en problematisch gedrag zoals;

  • Zelf ondermijnend gedrag (zelfvertrouwen opbouwen)
  • Isolerend en neerslachtig gedrag (positieve gedachten stimuleren)
  • Vermijdingsgedrag (verminderen)
  • Boosheid (rust creëren, beheersen van emoties)
  • Aanpassingsstoornissen (deze reduceren)
  • Angsten en fobieën (het relativerend vermogen versterken)
  • Depressie (zelfacceptatie en jezelf hierbij niet moet opgeven)
  • Schaamte (contact met het eigen lichaam stimuleren
  • Zwart-wit denken, alles-of-niets-denken (leren relativeren)
  • Eetstoornis

Herken jij je in bovenstaande punten; dan is CGTherapie door ‘Mij’ iets voor jou!

Wat kan ik jou bieden:

Tijdens onze eerste ontmoeting hebben wij een kennismakingsgesprek (bij jou thuis) en gaan wij samen kijken naar waar jij tegenaan loopt. Wij gaan jouw ‘Denken – Voelen – Handelen’ na, om inzicht te krijgen hoe deze samenhangen en hoe jij met behulp van de therapeut hier invloed op kunt leren uitoefenen.

Ook jij kunt belangrijke stappen zetten in jouw ontwikkeling en met de juiste kennis
en hulp beter functioneren thuis en op je werk.
Je leert communicatief sterker worden en om te gaan met de dingen
waar jij tegenaan loopt.

  1. Zo leer jij cognitieve vaardigheden, activiteiten die gericht zijn op het herkennen van symptomen, het vaststellen van de invloed van de negatieve denkpatronen.
  2. Relatie coaching; het opbouwen van sociale banden en het verbeteren van interpersoonlijke relaties.
  3. Competentie vergroting; activiteiten die gericht zijn op emotieregulatie, realistisch denken, coping (de manier waarop jij met problemen en stress omgaat) en het oplossen van problemen.
  4. Brain-Based Learning; activiteit gericht op het bevorderen van een gezonde relatie tussen lichaam en geest, het verkrijgen van motivatie om gezonde geestelijke en lichamelijke gewoontes te ontwikkelen.

Zie-jij-mij- gaat samen met jou op zoek naar knelpunten en manieren om deze te verhelpen.

De therapeut geeft adviezen en richtlijnen, je krijgt huiswerkopdrachten, gedragsoefeningen en denkoefeningen mee.

 

Kijk voor meer informatie bij:

Voor een kennismakingsgesprek, neem contact met mij op via het contactformulier.

Meer informatie

 

 

www.zie-jij-mij.nl

06 – 53 600 217